Skeva sidor

Lättläst

Jag listar böcker med HBTQ-tematik, oavsett deras litterära kvalitet och sätt att skildra HBTQ.

För barn

  • Berg, Ebba & Flint, Carl – ”Grattis, Svea Fors!” 2017. Börja läsa-bok om Svea som ska ha kalas. Ingår i serien ”Barnen i Lyckeskolan”.
  • Berg, Ebba & Flint, Carl – ”Vem är kär i Abel Svensson?” 2014. Börja läsa-bok om kärleksfunderingar. Ingår i serien ”Barnen i Lyckeskolan”.
  • Berg, Ebba & Flint, Carl – ”Pardis Moradi är här!” 2015. Börja läsa-bok med icke-binär huvudperson. Ingår i serien ”Barnen i Lyckeskolan”.
  • Brière-Haquet, Alice – ”Prinsessan som inte tyckte om prinsar.” (”La princesse qui n’aimait pas les princes.”) 2014, på svenska 2015.

För ungdomar & unga vuxna

  • Aamand, Kristina – ”Under ditt finger” (”For enden af din pegefinger”). 2016, på svenska 2019.
  • Ahlund, Anna – ”Väntat så länge.” 2020. Kärlek mellan tjejer.
  • Ahlund, Anna – ”Min tur nu.” 2020. Kärlek mellan killar.
  • Alexandersson, Per – ”Bögslungan.” 2008. Kärlek mellan killar..
  • Alexandersson, Per – ”Ditt äckel!” 2013. Kärlek mellan killar. Återutgiven 2020 med titeln ”Rakt in i hjärtat”.
  • Byekwaso, Monica – ”Moa och Miranda” (2019) och ”Moa och Miranda. Låt bli min tjej!” (2020). Kärlek mellan tjejer.
  • Chavez Perez, Inti – ”Lätta sexboken” (2014) & ”Jag och du” (2017). Fakta för alla om både HBTQ och hetero.
  • Chavez Perez, Inti – ”Respekt. En sexbok för killar. Lättläst version” (2020).
  • Drewsen, Annelie – ”Ingen gör mål på mig.” 2016. Kärlek mellan tjejer.
  • Frey-Skøtt, Emma & Jonsson, Elin – ”Hjärtat. 13 korta berättelser om det fina och svåra med kärlek.” 2020.
  • Jakobsson Lund, Anna – ”Bygga upp” och fortsättningen ”Riva ner”. 2020. Kärlek mellan killar.
  • Kenrick, Joanna – ”Hemligt kär” (”Out”). 2010. En tjej blir kär i sin killkompis som i sin tur är kär i en kille.
  • Lindbäck, Johanna – ”Vi ses på måndag?” 2020. Kärlek mellan killar.
  • Lodalen, Mian – ”Första natten.” 2017. Kärlek mellan tjejer.
  • Lodalen, Mian – ”Vi två mot världen.” 2018. Kärlek mellan tjejer. Fortsättningen till ”Första natten”.
  • Mac, Carrie – ”Kär i new York” (”Crush”, 2006). 2008. Kärlek mellan tjejer.
  • Melin, Mårten – ”Ska vi ses?” 2013. Kärlek mellan tjejer.
  • Melin, Mårten – ”Du har en chans.” 2019. Kärlek mellan tjejer. Fortsättningen till ”Ska vi ses?”
  • Pratt, Non – ”Alla mina hemligheter” (”Unboxed”). 2016, på svenska 2018.
  • Schiefauer, Jessica & Dömstedt, Tomas – ”Pojkarna.” 2019.

För vuxna

  • Antologierna ”Min verklighet” (2018), ”Min stolthet” (2019) och ”Min makt” (2020) är skrivna inom ramen för ”Jag är berättaren”, ett skrivprojekt för HBTQ-personer som bor på gruppboende eller arbetar i daglig verksamhet. Båda finns som pappersböcker, e-böcker och talböcker. Det finns också bokcirkelguider att använda. Läs mer här: Jag är berättaren
  • Drewsen, Annelie & Dalén, Cilla – ”Selma Lagerlöf. Ett liv.” 2019.
  • Lövestam, Sara – ”Flicka försvunnen” (2015), ”Bedragaren” (2016), ”I skuggorna” (2017), ”Hjärterum” (2017). Lättlästa bearbetningar av deckarserien om Kouplan. Trans.
  • Martin, Bengt – ”Sodomsäpplet.” Återberättad av Niklas Darke 2017, ursprungligen från 1968. Kärlek mellan män. För vuxna.
  • Persson, Annika Ruth – ”Är klänningar farliga?” 2006. Lättläst faktabok om allting HBTQ.
  • Sjöström, Bodil – ”Peter älskar Christer. En bok om homosexualitet.” 1998. Kärlek mellan män.
  • Wadell, Sara – ”När mandelträden blommar.” 2017. Kärlek mellan män i en sidotwist.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *